YATIRIM TEŞVİK BELGESİ GÜMRÜK VERGİSİ MUAFİYETİNE GİRMEYEN EK-8 LİSTESİ UYGULAMASI İÇİN DÜZENLEME YAYINLANDI!
23 Eylül 2024GES BELGELERİ İÇİN YERLİ PANEL KULLANIMINA SÜRE TANINDI!
25 Eylül 202421.09.2024 tarih ve 32669 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren III-52.4.c sayılı Girişim Sermayesi Yatırım Fonlarına İlişkin Esaslar Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (“Değişiklik”) ile birlikte III-52.4 sayılı Girişim Sermayesi Yatırım Fonlarına İlişkin Esaslar Tebliği’nde (“Tebliğ”) daha önce GYF Tebliği’nde yapılan değişikliklere paralel olarak bazı önemli değişiklikler yapılmıştır.
Değişiklik ile Getirilen Tanımlar
Değişiklik ile birlikte, önem arz eden tanımlamalar aşağıdaki şekilde belirlenmiştir:
En uygun haberleşme vasıtası;
Kamuyu Aydınlatma Platformu, elektronik posta, kısa mesaj, telefon, faks ve benzeri iletişim araçları
Fon ihraç sözleşmesi:
Fon ile katılma payı sahipleri arasında bireysel veya toplu olarak akdedilen ve asgari olarak Tebliğ EK/4’te sayılan hususların düzenlendiği standart sözleşme
Ticaret sicilinde ve diğer resmî sicillerde fon adına yapılacak işlemler:
Fonun ortağı olacağı şirketlerin kuruluş, sermaye artırımı, pay devri ve benzeri nitelikte işlemler
Yatırımcı Bilgilendirme Dokümanları ve Fon İhraç Sözleşmesi
✓ Öncelikle, Değişiklik ile birlikte; fon bilgilendirme dokümanları içerisinde sayılan yatırımcı bilgi formuna ilişkin hükümler iptal edilmiş olup, fon bilgilendirme dokümanları fon içtüzüğü ve ihraç belgesi olarak belirlenmiştir.
✓ Ek olarak, yatırımcılar arasında bireysel veya toplu olarak akdedilecek fon ihraç sözleşmesi düzenleme altına alınmıştır. Bu kapsamda, fon katılma paylarının nitelikli yatırımcıya satışı öncesinde yatırımcılarla -katılma paylarını borsadan alan yatırımcılar hariç olmak üzere fon ihraç sözleşmesi imzalanması zorunlu tutulmuştur. Portföy saklama tebliği kapsamındaki sorumluluklarının yerine getirilebilmesi amacıyla, fon ihraç sözleşmesinin bir örneği portföy saklayıcısına iletilecek ve KAP’ta ilan edilecektir.
İhraç belgesinde sadeleştirmeye gidilmesi amacıyla ihraç belgesinde yer alan unsurların bir kısmına ihraç sözleşmesinin asgari unsurları arasında yer verilmiştir. Değişiklik ile birlikte, fon ihraç sözleşmesinin asgari unsurları aşağıdaki gibi belirlenmiştir:
▪ Fonun yatırım stratejisine ilişkin esaslar.
▪ Fonun yatırım sınırlamaları ve risklerine ilişkin esaslar.
▪ Portföyün yönetimine ve saklanmasına ilişkin esaslar.
▪ Fon malvarlığından yapılabilecek harcamalara ilişkin esaslar.
▪ Fon gelir gider farkının katılma payı sahiplerine aktarılmasına ilişkin esaslar.
▪ Fon katılma paylarının değerlerinin yatırımcılara bildirimine ilişkin usul ve esaslar.
▪ Katılma paylarının alım satımına ilişkin usul ve esaslar.
▪ Varsa pay gruplarının hak ve yükümlülüklerine ilişkin esaslar,
▪ Portföyün değerlemesine ilişkin esaslar.
▪ Giriş ve çıkış komisyonuna ilişkin esaslar.
▪ Performans ücretinin fondan veya katılma payı sahiplerinden tahsiline ve kar dağıtımına ilişkin esaslar.
▪ Fona katılma ve fondan ayrılma şartları.
▪ Fon katılma paylarının fona iadesinin nakdi olarak ve/veya iştirak payı devri yoluyla yapılıp yapılmayacağına ilişkin esaslar,
▪ Fon toplam gider oranı ve yönetim ücreti.
▪ Birim pay değerinden farklı bir fiyat üzerinden katılma payı alım satımı yapılmasının mümkün olması halinde söz konusu Fiyatın hesaplanmasına ve uygulanmasına ilişkin esaslar.
▪ Nitelikli yatırımcılar arasındaki katılma payı devirlerine ilişkin esaslar.
▪ Kaynak taahhütlerinin tutar ve ödenme planına, alt ve üst limitlerine, kaynak taahhütlerinin yerine getirilmemesi halinde kurucu tarafından alınabilecek tedbirler, kaynak taahhüdü ödemelerinden önce girişim sermayesi portföyüne ilişkin özel değerleme raporu hazırlatılacaksa buna ilişkin esaslar.
▪ Denkleştirmeye ilişkin esaslar.
▪ Yatırımcının bilgilendirilmesine ilişkin esaslar.
▪ Sözleşmede değişiklik yapılmasına ve yapılan değişikliklerin yatırımcılara duyurulmasına ilişkin esaslar.
▪ Fonun tasfiyesine ilişkin bilgi.
▪ Kurulca belirlenecek diğer unsurlar.
Ayrıca, ihraç sözleşmesinde, (i) yatırımcı haklarını ciddi şekilde zedeleyici ve Kurucu lehine tek taraflı olağanüstü haklar sağlayan hükümlere; (ii) ispat külfetini yatırımcıya yükleyen kayıtlara yer verilmemesi, (iii) Açık ve anlaşılabilir bir dil kullanılması, yatırımcının okumasını zorlaştıracak veya engelleyecek karakter ve yazı büyüklüğü kullanılmaması, (iv)
Tebliğ, fon içtüzüğü ve ihraç belgesine aykırı hükümlere yer verilmemesi zorunludur.
✓ Son olarak, içtüzük, ihraç belgesi ve fon ihraç sözleşmesinde yer almayan hususların düzenlendiği yatırımcı sözleşmesi, fon bilgilendirme dokümanları arasından çıkartılmış ve ihtiyari olarak imzalanabilecek bir sözleşme olacak şekilde düzenlenmiştir. Ayrıca belirtmek gerekir ki, yatırımcı sözleşmelerinde Tebliğ’e, fon içtüzüğüne, ihraç belgesine ve fon ihraç sözleşmesine aykırı hükümlere yer verilemeyecektir.
✓ 21.09.2024 tarihi itibarıyla katılma payı ihraç edilmiş fonlar için 30.06.2025 tarihine kadar yatırımcılarıyla fon ihraç sözleşmesi imzalamaları ve ihraç belgelerinin burada belirtilen yeni standarda uyumlaştırmalarını sağlamaları için süre verilmiştir.
Yatırım Komitesinin Sorumluluğu
Değişiklik kapsamında; Tebliğ m. 7 hükmüne yapılan ekleme ile, fonun yatırım komitesi üyelerinin, aldıkları kararlarla sınırlı olmak üzere, fonun girişim sermayesi portföyünün yönetiminden sorumlu oldukları açıkça hüküm altına alınmıştır.
GSYF’lerin Yabancı Şirketlere Yatırım Yapması Kolaylığı
Değişiklik öncesinde, GSYF’lerin fon toplam değerinin en az %80’ini oluşturması gereken girişim sermayesi yatırımları arasında yalnızca aşağıdaki yurtdışı yatırımlar kabul edilmekteydi:
(1) Yatırımın yapıldığı tarihte yurt dışında kurulu olan, ancak son yıllık finansal tablolarına göre varlıklarının en az %80’i Türkiye’de kurulu bağlı ortaklık ya da iştiraklerden oluşan şirketler.
(2) Esas sözleşmelerinde, GSYF Tebliği’nde tanımlanan girişim şirketlerine yatırım yapma amacıyla sınırlı faaliyet alanına sahip yurtdışında kurulu özel amaçlı anonim şirketler (SPV).
(3) Yatırımlardaki riskin yatırıma yönlendirilen anapara ile sınırlı olması kaydıyla, GSYF Tebliği’nde tanımlanan girişim şirketlerine sermaye yatırımı yapmak üzere yurtdışında kurulan kolektif yatırım kuruluşları aracılığıyla yapılan yatırımlar.
✓ Değişiklik ile birlikte, (1) numaralı maddede belirtilen %80 oranı %51’e düşürülmüş ve son yıllık finansal tabloların yanı sıra, yatırım yapılan tarihe en yakın finansal tabloların da dikkate alınabileceği düzenlenmiştir. Bu kapsamda, bir yurtdışı yatırımın girişim sermayesi yatırımı olarak kabul edilmesi için, yatırım yapılan şirketin son yıllık ya da yatırım tarihine en yakın finansal tablolarına göre varlıklarının en az %51’inin Türkiye’de kurulu bağlı ortaklık veya iştiraklerden oluşması yeterli olacaktır.
✓ Değişiklik ile birlikte, GSYF’ler sadece anonim şirketlere yatırım yapabilmesi şartı yurt dışında mukim şirketler için kaldırılmıştır. Belirtmek gerekir ki, limited şirket yatırımlarında, bu şirketlerin ilk yatırım tarihinden itibaren bir yıl içinde anonim şirkete dönüşmesi şartı Türkiye’de kurulu şirketler için devam etmektedir.
✓ Değişiklik ile birlikte, girişim sermayesi yatırımları kapsamında yer almayan, yurt dışında yerleşik ve borsada işlem görmeyen gelişme potansiyeli taşıyan şirketlere yapılabilecek yatırım oranı, fon toplam değerinin %10’undan %15’e çıkartılmıştır. Bu yatırımlar girişim sermayesi yatırımlarına dahil edilmeyecektir. Ancak, işbu oran,
Yurt dışında yerleşik gerçek veya tüzel kişilerce fonun tedavüldeki katılma paylarının:
▪ %20’sinden %30’una kadar sahip olunması halinde; %30
▪ %30’undan %50’sine kadar sahip olunması halinde; %50
▪ %50’sinden %80’ine kadar sahip olunması halinde; %80
▪ %80’i ve daha fazlasına sahip olunması halinde; %100
olarak uygulanacak ve bu yatırımlar girişim sermayesi yatırımı sayılarak** ilgili sınırlamalarına dahil olacaktır.
Ayrıca, GSYF katılma payı karşılığı tahsil edilen tutarın yurt dışı kaynaklı olduğunun belgelenmesi durumunda da bu oranların geçerli olacağı belirtilmiştir. Belirtmek gerekir ki, yurt dışında yerleşik yatırımcının yanı sıra Türkiye’de yerleşik bir kişinin yurtdışındaki faaliyetleri sonucu elde ettiği tutarında yurt dışı kaynaklı sayılıp sayılmayacağı doktrinde tartışma konusu yaratmakta olup uygulamada netleşmesi beklenecektir.
Son olarak, (i) hesap dönemi sonunda, yurtdışında yerleşik kişilerin sahiplik oranına göre portföy sınırlaması, portföy saklayıcısının kontrol sorumluluğuna bağlanmış ve (ii) kişilerin yurtdışında yerleşik olup olmadıklarını kontrol etmek amacıyla MKK tarafından gerekli altyapının sağlanacağı belirtilmiştir.
✓ Getirilen düzenlemeler ile, GSYF’ler kendisine yatırım yapan yurtdışında yerleşik yatırımcı oranından daha yüksek bir oranda, yurtdışında kurulu şirketlere yatırım yapabilecek ve işbu şirketlere finansman sağlanabilecektir, bu bakımdan önemli bir değişiklik olarak karşımıza çıkmaktadır.
GSYF’lerin Şemsiye Fon Yapısında Kurulması
Değişiklik öncesinde girişim sermayesi yatırım fonlarının (“GSYF”) şemsiye fon olarak kurulması mümkün değil iken, Değişiklik ile kurulacak her bir GSYF için ayrı bir içtüzük oluşturmaksızın, yeni kurulacak GSYF’nin paylarının tek bir içtüzük altında ihraç belgesi ile ihraç edilebileceği hüküm altına alınmıştır.
Ayrıca şemsiye fon içtüzüğü çerçevesinde, aşağıda belirtilen prensiplere uygun olarak, her katılma payı ihracı için ayrı bir ihraç belgesi düzenlenmesi gerekmektedir:
✓ Her bir fonun varlık ve yükümlülükleri birbirinden bağımsız olarak yönetilmelidir.
✓ Şemsiye fonun kuruluş giderleri ile fonların katılma payı ihraç giderleri hariç, şemsiye fona ait diğer tüm giderler, fonların toplam değerleri dikkate alınarak oransal olarak bu fonların portföylerinden karşılanacaktır.
✓ Şemsiye fonun tasfiye edilmesi veya devredilmesi durumunda, bağlı fonların da tasfiye edilmesi veya devredilmesi zorunludur.
✓ Tebliğ’de yer alan hükümler aksi belirtilmedikçe her bir fon için ayrı ayrı uygulanmalıdır.
Ek olarak, şemsiye fona bağlı ilk fon ihraç başvurusunun şemsiye fon içtüzüğünün tescilinden itibaren 6 ay içerisinde yapılması zorunlu tutulmuştur. (Kurul tarafından bir defaya mahsus olmak üzere 6 ay daha uzatılabilecektir.) İşbu süre içinde Kurul’a başvuru yapılmaması durumunda ise, şemsiye fon içtüzüğünün ticaret sicilinden terkin ettirilmesine izin verilmesi talebiyle Kurul’a başvurulabilecektir.
Katılma payları şemsiye fona bağlı olarak ihraç edilen fonlar için şemsiye fona bağlı fonun tasfiye edilmesi yeterli sayılmakta olup, ayrıca fon içtüzüğünün ticaret sicilinden terkin ettirilmesi şartı uygulanmayacaktır.
GSYF’lerin Diğer GSYF’lerin Katılma Paylarına Yatırım Sınırlaması ve Fon Sepeti İstisnası Değişiklik ile GSYF’lerin fon toplam değerinin en fazla %25’i oranında diğer GSYF’lerin katılma paylarına yatırım yapabileceği sınırlaması getirilmiştir.
Ancak, diğer yandan, GSYF’nin unvanında “Fon sepeti” ibaresine yer verilmesi suretiyle, fon sepeti fonu şeklinde ihraç edilebileceği hüküm altına alınmıştır. Bu kapsamda, fon sepeti fonlarında fon toplam değerinin en az %80’i girişim sermayesi yatırım fonlarından oluşabilecektir. Dolayısıyla, fon sepeti türünden GSYF’lerin diğer GSYF’lerin katılma
paylarına sınırsız şekilde yatırım yapılması imkânı korunmuştur. Son olarak belirtmek gerekir ki, fon sepeti fonları diğer fon sepeti fonlarına yatırım yapamayacaktır.
Mevcut GSYF’lere işbu portföy sınırlamasına uyması için 31/12/2025 tarihine kadar süre verilmiştir.
GSYF’lerin Yatırım Sınırlamaları
Değişik ile GSYF katılma payına sahip olan yatırımcıların yönetim kontrolüne sahip oldukları şirketlere ve ilişkili taraflarına yapılan yatırımların fon toplam değerinin %20’sini aşamayacağı düzenlenmiştir. 21.09.2024 tarihinden sonra yapılacak yatırımlarda ilgili sınırlamaya uyulması gerekecektir.
Ek olarak, Değişiklik ile girişim şirketi niteliğindeki halka açık şirketlerin borsada işlem görmeyen paylarına fon toplam değerinin en fazla %20’si oranında yatırım yapabileceği düzenleme altına alınmıştır. Mevcut GSYF’lerin 31.12.2025 tarihine kadar işbu portföy sınırlamasına uyması gerekecektir.
GSYF’lerin Gayrimenkul ve Müteahhitlik Şirketlerine Yatırımları
Değişiklik ile, (i) son yıllık finansal tablolarına göre aktif toplamının en az %40’ı gayrimenkul ve/veya gayrimenkule dayalı varlıklarından oluşan şirketler ile (ii) esas faaliyet konusu müteahhitlik olan şirketler girişim şirketi olarak değerlendirilmeyeceği düzenlenmiştir. Bu kapsamda, 21.09.2024 sonrasında kurulacak olan GSYF’ler, gayrimenkul ve müteahhitlik şirketlerine yatırım yapamayacak ve bu tarihten önceki yatırımlar aykırılık olarak kabul
edilmeyecektir.
Belirtmek gerekir ki, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından uygun görüş alınması kaydıyla ve esas faaliyeti gayrimenkul proje geliştirme ve yönetimi olmamakla birlikte teknoloji geliştirme bölgeleri, kuluçka merkezleri, teknoloji transfer ofisleri, AR-GE/tasarım merkezleri vb. yapılar işbu madde kapsamında değerlendirilmeyerek istisna kapsamına alınmıştır.
Yakın tarihteki, GYF Tebliği değişikliğinde GYF’lere projelere yatırım yapma imkânı getirildiği göz önünde bulundurulduğunda, gayrimenkul yatırımlarının GSYF’ler aracılığı ile değil de GYF’ler aracılığı ile gerçekleştirilmesi amaçlandığı söylenebilecektir.
Bilgilendirme Dokümanlarında Değişiklikler
İç tüzükte -yatırım yapma kararını etkileyebilecek nitelikte- ve ihraç belgesinde değişiklik yapılması halinde, katılma paylarının %65’inden fazlasını temsil eden katılma payı sahiplerinin yazılı onaylarının alınması gerekmekteydi. Değişiklik ile, katılma paylarının %65’inden fazlasını temsil eden katılma payı sahiplerinin ve katılma payları sadece fon süresinin sonunda iade edilebilen fonlarda tüm katılma payı sahiplerinin onayı alınması halinde değişikliklerin yürürlüğe girişine ilişkin en az 30 günlük bekleme süresine ve değişikliklerin yürürlüğe giriş tarihinin ertelenmesine ilişkin hükümlerin uygulanmayacağı düzenlenmiştir. Ayrıca, katılma payları sadece fon süresinin sonunda iade edilebilen fonlarda yapılacak değişikliklerde, yatırımcılara fondan çıkış hakkı tanınması zorunlu hale getirilmiştir.
Ek olarak, ihraç belgesi değişikliklerinde Kurul onayının aranmayacağı ve katılma paylarını fona iade etmek isteyen yatırımcı bulunması halinde, (i) söz konusu değişikliklerin yürürlüğe giriş tarihi katılma paylarının fona iade edilebileceği hususunun erteleneceğinin KAP’ta ilan edilmesi gerektiği ve (ii) ilgili değişikliğin yapılmasından ve yapılan değişikliklerin ilgili mevzuata ve ihraç belgesi standardına uyumdan Kurucunun sorumlu olduğu düzenlenmiştir.
Öte yandan, Değişiklik ile, GSYF katılma paylarının fona iadesinin iştirak paylarının fon katılma payı sahibine devri suretiyle gerçekleştirilmek istenmesi durumunda, her işlem öncesinde varsa fonun mevcut tüm katılma payı sahiplerinin mutabakatlarının alınması veya bu işlemlere ilişkin onayın yatırımcı sözleşmelerinde yer alması şartı kaldırılmıştır.
Girişim Sermayesi Yatırımları Genişletildi
Değişiklik ile, girişim şirketlerine ileri vadede ortak olma hakkı veren ya da verecek sözleşmeler (diğer değişle SAFE – Simple Agreement for Future Equity) yoluyla yapılan yatırımlar, yurt dışı uygulamalarına uyum sağlanarak GSYF’lerin yatırım yapabileceği girişim sermayesi yatırımı olarak kabul edilmiştir.
Asgari veya Azami Yatırım Sınırlamalarına Aykırılık ve Kaynak Taahhüdü
Değişiklik ile, GSYF asgari veya azami yatırım sınırlamalarına aykırılık sonucunu doğurabilecek durumlarda (i) ilave veya yeni yatırım yapılmaması şartıyla azami sınırlamalara uyum sağlanması şartı aranmayacağı ve (ii) Kurula ek süre başvurusunda en fazla bir yıl süre verilebileceği düzenlenmiştir.
Öte yandan, ilk katılma payı satış tarihinde itibaren 2 yıl olarak düzenlenen asgari kaynak taahhüdü (2024 yılı için 50.000.000 TL olarak belirlenmiştir) tahsil süresi 1 yıl olarak kısaltılmıştır. 21.09.2024 tarihi itibarıyla ihraç belgesi onaylanan fonlar için bu süre 2 yıl olarak uygulanacaktır.
Girişim Şirketi Yatırımlarının Değerlemesinde Değişiklikler
Girişim sermayesi yatırımlarının değerinin asgari olarak hesap dönemi sonu itibarı ile tespit edilmesi gereklidir. Sadece kaynak taahhüdü veren yatırımcıların fona katılabildiği ve aynı zamanda fon ihraç sözleşmesinde belirtilen istisnalar haricinde yatırımcılar tarafından katılma paylarının fonun süresi dolmadan iadesinin yapılamadığı fonlar kapsamına girmeyen fonlar bakımından:
✓ Yapılan yatırım miktarının 5 milyon TL’den az olması halinde yatırım yapılmasını takip eden her üçüncü hesap dönemi sonunda değerleme kuruluşları tarafından hazırlanan rapor ile yapılması zorunluluğunda, yatırım miktarı 25 milyon TL’ye,
✓ Yapılan yatırım miktarının 5 milyon TL – 10 milyon TL arasında olması halinde yatırım yapılmasını takip eden her üçüncü hesap dönemi sonunda değerleme kuruluşları tarafından hazırlanan rapor ile yapılması zorunluluğunda, yatırım miktarı 25 milyon TL‘ye,
✓ Yapılan yatırım miktarının 5 milyon TL – 10 milyon TL arasında olması halinde yatırım yapılmasını takip eden her üçüncü hesap dönemi sonunda değerleme kuruluşları tarafından hazırlanan rapor ile yapılması zorunluluğunda, yatırım miktarı 25 milyon TL-50 milyon TL’ye,
✓ Yapılan yatırım miktarının 10 milyon TL’den fazla olması halinde yatırım yapılmasını takip eden her üçüncü hesap dönemi sonunda değerleme kuruluşları tarafından hazırlanan rapor ile yapılması zorunluluğunda, yatırım miktarı 50 milyon TL’ye yükseltilmiştir.
İlgili değişikliğin tamamı için tıklayın>>>
Her türlü soru ve görüşleriniz için bizlere info@sistemglobal.com.tr adresinden ulaşabilirsiniz.
Şirketinizin Kuruluşundan Globalleşmesine Kadar Her Adımda Sizinle Birlikte Yürüyoruz…