DÜŞÜK BEDELLİ İCRA DOSYALARI KAPATILIYOR
30 Ocak 2023TİCARET BAKANLIĞI DESTEKLERİNDE 2023 YILI DESTEK ÜST LİMİTLERİ ARTIRILDI!
31 Ocak 2023Türkiye’nin 2022 Yılı Performansı
Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin açıkladığı verilere göre Türkiye’nin 2022 ihracat performansı 2021 yılına oranla %12,9 artışla 254,2 milyar dolara yükselmiştir. Bu durum ülke bazında değerlendirilecek olursa 162 ülkede ihracat artışı gözlemlenirken en yüksek payın yaklaşık %300 oranında artışla Suudi Arabistan’a ait olduğu görülmektedir.
İhracat değeri olarak değerlendirildiğinde ise en yüksek ihracat değerine sahip 10 ülke aşağıdaki tabloda verilmiştir:
Ülke | 2022 İhracat Rakamları | Toplam İhracattaki Pay Oranı (%) |
Almanya | 18.910.063,34 | 8.35 |
Amerika Birleşik Devletleri | 14.362.538,87 | 6.34 |
Birleşik Krallık | 12.250.528,07 | 5.41 |
İtalya | 11.231.140,67 | 4.96 |
Irak | 10.477.966,14 | 4.62 |
İspanya | 9.036.501,95 | 3.99 |
Fransa | 8.854.488,25 | 3.91 |
Rusya Federasyonu | 7.652.341,37 | 3.38 |
Hollanda | 7.359.777,53 | 3.25 |
İsrail | 6.689.580,55 | 2.95 |
Toplam (İlk 10 Ülke) | 76.268.739 | 33.66 |
2022 Toplamı | 226.596.266 | 100.00 |
Kaynak: TİM Birim: Bin ABD Doları
Tabloya bakıldığında başta Almanya olmak üzere; ABD, Birleşik Krallık, İtalya ve Irak en fazla ihracat yapılan 5 ülke olarak karşımıza çıkmaktadır. T.C. Ticaret Bakanlığı’nın yayınladığı 2022 ihracat hedef ülkeler listesinde yer alan Almanya, ABD, Birleşik Krallık ve Irak sırasıyla; 18 milyar dolar, 14 milyar dolar, 12 milyar dolar ve 10 milyar dolar değerinde ihracat rakamlarına sahiptir. İhracatta en yüksek potansiyeli oluşturan ilk 10 ülkenin toplam ihracatta payı yaklaşık %34 oranındadır.
Türkiye sektörel olarak ise en yüksek performansı 185 milyar dolarla sanayide göstermiş olup kimyevi madde ve mamüller sektörü bir önceki yıla oranla ihracatını %31,9 oranında arttırarak 33,5 milyar dolara ulaşmıştır. Otomotiv sektörü 31 milyar dolarla ikinci sırada yer alırken, hazır giyim ve konfeksiyon sektörü ise 21,2 milyar dolar ihracat değeri ile üçüncü sıradadır. 2021 yılı ile karşılaştırma yapılacak olursa; yaş meyve ve sebze ihracatında yaklaşık %4, fındık ve mamullerinde %22,4, halı ihracatında %13,3, mücevher ihracatında ise %13,8’lik bir gerileme mevcuttur.
Türkiye’nin 2023 Yılı Planlaması
2023 yılı planlarına bakıldığında ise ülke çapında ihracatın artması için ABD, Almanya, Angola, Arjantin, Avustralya, Azerbaycan, Birleşik Arap Emirlikleri, Birleşik Krallık, Brezilya, Çin, Ekvador, Endonezya, Etiyopya ve Fas başta olmak üzere toplamda 51 ülke; hedef ülke [1] olarak belirlenmiştir. Yayınlanan 2023 strateji planlarına göre ihracatın desteklenmesine yönelik ayrılan kaynaklar artırılacak, sektör ve ülke çeşitlendirme stratejileri oluşturulacak, öncelikli hedef ülkelere odaklanma sağlanacak ve firmaların pazara girişlerini kolaylaştıracak teknik mevzuat uyum çalışmaları yapılacaktır. Ayrıca yenilikçi fikirler ve Ar-Ge’ye dayalı katma değeri yüksek, markalı ürün ve hizmetlerin üretim/pazarlama faaliyetleri desteklenecek; başta KOBİ’ler olmak üzere ihracatçı firmaların kurumsallaşmasına yönelik eğitim ve danışmanlık programlarına destek verilecektir. 2023 yılında 55 ülke için ise 250 fuar hedeflenmektedir.
[1] Tüm listeyi görmek için bkz: https://ticaret.gov.tr/ihracat/fuarlar/hedef-ulkeler
Her türlü soru ve görüşleriniz için bizlere info@sistemglobal.com.tr adresinden ulaşabilirsiniz.
Bilgiyi Tecrübeyle Güce Dönüştürüyoruz…